14 mars 2024
Den 25 mars 12.00 släpps biljetterna till damernas två första hemmamatcher. Det handlar om hemmapremiären i omgång två mot BP söndagen den 21 april och det första derbyt, mot Djurgården i omgång fyra, lördag den 4 maj. Båda matcherna spelas på Tele2 Arena. Premiärmatch på Kanalplan i OBOS Damallsvenskan blir således den 8 maj då Norrköping gästar.
Efter succésäsongen 2023, som summerades med dubbla guld och ett historiskt högt allsvenskt publiksnitt på dryga 4 000 åskådare, är det nu dags för damlaget att kliva in en ny säsong som regerande mästare.
Likt tidigare år kommer hemmapremiär och derbyn spelas på Tele2 Arena, med en tydlig målsättning att öka publiksnittet ytterligare. Klubbens mål är att nå ett publiksnitt som överstiger 5 000 åskådare per match senast säsongen 2025.
Säsongen inleds med hemmapremiär mot BP den 21 april, tätt följt av hemmaderby mot Djurgården den 4 maj. Innan vårsäsongen summeras ska även AIK besöka Tele2 Arena, en match som spelas fredag den 5 juli. Klubbens ambition är att nå en publiksiffra i samband med premiären runt 10 000 åskådare och runt 15 000 åskådare i samband med derbymatcherna.
Att matcherna spelas på Tele2 Arena är en del av en tydlig satsning från klubbens håll att höja publiksnittet för klubbens damlag då publikkapaciteten på Hammarby IP är begränsad till 3100 åskådare.
Markus Nilsson, vice vd och ansvarig för klubbens publikrekryteringsarbete, utvecklar:
– Vi har haft ett tydligt fokus de senaste åren på att öka intresset för damlaget. Vår vision är att vara Nordens mest betydande fotbollsklubb, att vi ska betyda mest för flest. Att vara publikklubben nummer ett i Norden på såväl dam- som herrsidan är viktigt för oss. Därför blir matcherna som läggs på Tele2 Arena helt avgörande för vår fortsatta utveckling, dels för att nå våra långsiktiga mål, dels för att attrahera nya målgrupper till våra matcher och samtidigt vara klubben som leder utvecklingen både på och vid sidan av planen.
– Intresset kring damernas matcher har haft en explosionsartad utveckling. Bara sedan säsongen 2019 har vi ökat publiksnittet med nära 200 procent. Dessutom ser vi att det mediala intresset kring laget har en ännu mer offensiv utveckling vilket stärker Hammarby Fotboll som varumärke på alla plan, något som gör oss konkurrenskraftiga både för att attrahera spelare och nya samarbetspartners, fortsätter han.
Biljettsläpp till båda matcherna kommer alltså ske den 25 mars klockan 12.00 på hammarbyfotboll.se.
För dig med säsongskort till damernas hemmamatcher ingår såklart även matcherna på Tele2 Arena i säsongskortet, mer information om det följer via mejl inför biljettsläppet.